11 december 2010

LKAB väljer Kiruna Wagon för tillverkning av underjordsvagnar till nya huvudnivån

Kiruna Wagon AB har fått uppdraget att tillverka 121 stycken malmvagnar för LKAB:s nya huvudnivå, KUJ 1365. Vagnarna ska årligen transportera 30 miljoner ton råmalm från störtschakten till krossar och uppfordring.

– Det känns helt naturligt att vi slutligen valde Kiruna Wagon som leverantör. Det handlar helt enkelt om pris och kompetens. Dessutom har dom gjort ett bra jobb med leverans av över 800 st Malmvagn F 050, som trafikerar Narvik och Luleå, säger Thomas Nordström, projektledare, LKAB.

De nya vagnarna ska tillverkas under åren 2011-2015 och innebär ytterligare ett viktigt långsiktigt projekt för Kiruna Wagon.

– Det betyder naturligtvis mycket för oss att få fortsatt förtroende från världens modernaste underjordsgruva, med krav på högsta kvalitet i alla sina processer, säger Fredrik Kangas, platschef på Kiruna Wagon. Ordern bidrar till att vi kan fortsätta utveckla en specialistkompetens på orten och att ett Kirunabaserat företag med exportpotential kan fortsätta att växa och utvecklas.

Kiruna Wagon har sedan 2004 tillverkat, byggt om och reparerat malmvagnar för LKAB och Boliden. Bland annat har man arbetat med ombyggnation och reparation av den förra generationens underjordsvagnar för LKAB. Även den nya modellen lastas med tapplastning vid störtschakten och töms genom att hela botten öppnas i en så kallad tömningskurva.

– Lösningen bygger på en beprövad teknik och utmaningen ligger främst i effektiva processer och ett optimalt utnyttjande av vår kunskap inom höghållfasta stål och kvalitet, avslutar Kangas.

Affären innebär att Kiruna Wagon stått för all vagnstillverkning till gruvindustrin i närområdet sedan starten 2004.

I LKAB:s upphandling av nya underjordsvagnar deltog fjorton anbudsgivare från olika delar av världen – ett kvitto på att Kiruna Wagon står sig väl i internationell konkurrens.

Kiruna Wagon är en viktigt del av Nybergs Mekaniskas verksamhet och det är med glädje och stolthet vi nu tar oss an LKAB:s nya underjordsvagnar för KUJ 1365. Nybergs Mekaniska har också varit med ända sedan den förra generationens vagnar togs i bruk på 70-talet. Under samma period som denna affär behandlats har också beslutet tagits att konsortiet Kiruna Wagon nu övergår i bolaget Kiruna Wagon AB.

– Att det tidigare konsortiet nu bolagiseras till Kiruna Wagon AB är ett styrkebesked, och vi har klara målsättningar att fortsätta utvecklas bortom 2015, säger Niklas Pääjärvi, delägare Nybergs Mekaniska. Vi är i Kiruna Wagon alltså inställda på att även i framtiden vara en betydande vagnstillverkare och arbetsgivare.

Om Kiruna Wagon

Konsortiet Kiruna Wagon bildades 2004 med Nybergs Mekaniska Verkstad, Rönnquist & Wettainen samt KGS Mekaniska som ägare. Tillverkningen av LKAB:s malmvagn F 050 – den nya generationens malmvagn – är konsortiets mest omskrivna projekt och stolthet. Kiruna Wagon har stått för tillverkning av korg och lucka samt slutmontage av F 050. Vagnsprojektet är Sveriges största med en order på över 800 vagnar.

Sedan 2009 har Kiruna Wagon även tillverkat vagnar för Boliden. Sligvagn SA 36 transporterar på ett skyddat och miljösäkert sätt kopparslig från gruvan Aitik i Gällivare till smältverket Rönnskär utanför Skellefteå. Det tidigare konsortiet Kiruna Wagon övergår nu i bolaget Kiruna Wagon AB, med delägarna Rönnquist & Wettainen AB, som utgör en del av GMKAB-koncernen, samt Nybergs Mekaniska Verkstad AB.

Kontakt:

Fredrik Kangas, platschef, Kiruna Wagon 070-575 70 56

Relaterade nyheter