25 november 2020
Side Loader XL har tillverkats för massaproducenten Södra Cell Värö.

Kiruna Wagons nyskapande godsvagn nu i trafik

NMV Group-företaget Kiruna Wagon har tillverkat en nyskapande godsvagn för massaproducenten Södra Cell Värö. Hela den 20 meter långa vagnssidan på Side Loader XL öppnas vertikalt och ger en revolutionerande stor lastöppning för effektiv lossning och lastning av pallar eller annat styckegods med hjullastare eller gaffeltruck.

Med hjälp av höghållfast stål i en lätt fackverkskonstruktion har en lösning konstruerats där hela vagnens långsida öppnas i en tredelad hydraulisk mekanism. För att uppnå låg vikt och hög flexibilitet är ytmaterialet en stryktålig presenning.

– Det är minst en smula revolutionerande med en så stor lastöppning. Tidigare vagnar av den här typen har haft skjutdörrar eller bärande pelare i mitten som begränsar åtkomligheten och riskerar att skadas, säger Martin Malmelöv, tillverkningschef på Kiruna Wagon.

Martin Malmelöv, tillverkningschef på Kiruna Wagon, demonstrerar vagnens fjärrstyrda vertikala öppning av hela vagnssidan.

 

Utvecklingen av den nya vagnstypen är ett gott exempel på nära samarbete mellan kravställare hos kunden Södra Cell Värö och Kiruna Wagons ingenjörer. De höga kraven på effektivitet och personsäkerhet har sporrat både slutanvändaren och utvecklingsteamet att kombinera ihop det bästa i den modernaste tekniken.

– Järnvägsindustrin behöver vara mycket effektiv i lastning och lossning för att fortsätta vara ett attraktivt miljövänligt alternativ till vägtransporter. På den här vagnen kan du med fjärrkontroll öppna båda långsidorna helt och hållet och komma åt godset smidigare än på en lastbil. Det går även att genomföra samtidig avlastning av hela tågsätt. Den stora lastöppningen skapar förutsättningar som nästan kan jämföras med vanligt lagerarbete, avslutar Malmelöv.

Denna version av vagnen som har byggts för Södra Cell Värö har en total flakyta på 51 kvm och lastvikten cirka 51 ton. De flesta EU-länder begränsar lastbilars totala storlek till 40 ton och 18,75 meters längd, vilket i praktiken vanligen ger 33 kvadratmeter lastyta och cirka 24 ton last. För lastbil med släp som får användas vid inrikes vägtransporter i Sverige är siffrorna cirka 46 kvadratmeter lastyta med en lastvikt på 36 ton.

Prototypen ska nu utvärderas i drift innan serietillverkning av 22 vagnar kan ta vid.

Vi önskar Side Loader XL lycka till på Sveriges västkust!

 

Relaterade nyheter