12 maj 2017

Kiruna Wagon årets vinnare av Swedish Steel Prize

Koncernbolaget Kiruna Wagon har tilldelats Swedish Steel Prize 2017, ofta kallat ”stålindustrins Nobelpris”, för sitt vagnssystem Helix Dumper som erbjuder en helt ny teknik för lossning av malm. Höghållfasta stål har använts både i vagnen och i lossningsstationen.

– Kiruna Wagon har framgångsrikt uppdaterat en bra idé och använt höghållfasta stål för att utveckla den till en helt ny och överlägsen vagnslösning, säger Eva Petursson, ordförande i juryn för Swedish Steel Prize och forskningschef på SSAB.

– Vi har jobbat med höghållfasta stål sedan starten 2004 och ser oss som en ambassadör för tekniken. Att någon gång vinna Swedish Steel Prize har varit en dröm för oss och vi är jättestolta över att få det här erkännandet idag. Vi vill tacka Northland och Robert Näslund och Willy Sundling som hade modet att investera i den här nya och revolutionerande teknologin. Vår ambition är att fortsätta vara först med att nyttja den senaste stål- och fogningstekniken inom tunga järnvägstransporter, säger Kiruna Wagons vd Fredrik Kangas.

Höghållfasta stål har använts både i vagnen och i lossningsstationen och systemet kännetecknas av låg vikt, hög nyttolast och ett robust och slittåligt lossningssystem som klarar en lossningshastighet på 25 000 ton i timmen, det vill säga dubbelt så snabbt som andra system för svårlossade finkorniga malmmaterial.

Under lossningen roteras vagnen 148 grader medan underredet står kvar på rälsen. Rotationen och lossningen drivs av lokets rörelse och kräver ingen extra energi. I kombination med lastbärarens runda form ger rotationen en högeffektiv lossning även av klibbiga koncentratmaterial som annars riskerar att fastna i vagnen.

Priset delades ut vid en gala på Stockholm Waterfront Congress Centre den 11 maj. Övriga nominerade företag var Fermal från Sydafrika, JMG Cranes från Italien och Wabash National från U.S.A.

Swedish Steel Prize juryns motivering:

”Kiruna Wagon har utvecklat ett innovativt dumpervagnssystem för långa järnvägstransporter och effektiv lossning av mineral. Genom att använda avancerat höghållfast stål och slitstarkt stål har man kunnat konstruera lätta vagnar och en stationär korgvändande Helix-terminal för rullande lossning. Med sin nästan fördubblade lossningshastighet är Helix-systemet överlägset alla konventionella lösningar och löser många problem med lossning av klibbiga bulkmaterial. Terminalsystemet är mycket kostnadseffektivt, både investeringsmässigt och i drift.”

Kiruna Wagon ägs av Nybergs Mekaniska Verkstad och Rönnquist & Wettainen.

Relaterade nyheter